Veelgestelde Vragen
Hier vind je de meest gestelde vragen rondom de behandelingen in onze kliniek. We vooral in op de administratieve zaken. Wil je meer weten over onze behandelingen dan kun je dit hier vinden
Algemeen
-
Femmecare Clinics is een zelfstandig behandelcentrum (ZBC) dat gespecialiseerd is in tweedelijns vrouwenzorg. Wij richten ons op de diagnostiek en behandeling van gynaecologische klachten bij vrouwen van alle leeftijden. Onze zorg is professioneel, toegankelijk en volledig afgestemd op de behoeften van vrouwen.
-
Bij Femmecare Clinics ontvangt u dezelfde specialistische zorg als in een ziekenhuis, maar met kortere wachttijden, meer persoonlijke aandacht en een kleinschalige, veilige setting. Wij werken met ervaren medisch specialisten en moderne onderzoeksfaciliteiten.
-
Ons team bestaat uit BIG-geregistreerde gynaecologen, gespecialiseerd verpleegkundigen, echoscopisten en ondersteunend personeel. Wij werken multidisciplinair en hechten veel waarde aan kwaliteit, persoonlijke aandacht en goede communicatie.
-
Annadal Brouwersweg 100
Wij zijn goed bereikbaar met de auto en het openbaar vervoer. In de omgeving is voldoende parkeergelegenheid aanwezig. -
Ja. U mag gerust iemand meenemen. Onze wachtruimte is rustig, professioneel en comfortabel ingericht.
-
Ja. Wij werken volgens de AVG (privacywetgeving) en de normen van de WGBO. Uw gegevens zijn veilig en worden uitsluitend gedeeld met zorgverleners die direct bij uw behandeling betrokken zijn.
-
Ja. Onze locatie is volledig rolstoeltoegankelijk
Afspraak Maken
-
Een afspraak maken kan eenvoudig op de volgende manieren:
Telefonisch
Online via het contactformulier of afsprakenformulier op onze website
Per e-mail
Let op: om bij Femmecare Clinics behandeld te worden, heeft u meestal een verwijzing nodig van uw huisarts of medisch specialist. Dit komt omdat wij tweedelijnszorg leveren.
-
In de meeste gevallen wel. Femmecare Clinics biedt medisch-specialistische zorg binnen de tweede lijn. Dat betekent dat wij alleen mogen behandelen als u verwezen bent door:
Uw huisarts (bijvoorbeeld bij overgangsklachten, hevig bloedverlies of cyclusstoornissen)
Een bedrijfsarts of arbo-arts (bijvoorbeeld bij klachten die werk belemmeren)
Een medisch specialist (bijvoorbeeld voor aanvullende diagnostiek)
-
Alleen voor bepaalde zelfbetalende consulten is een verwijzing niet verplicht. Deze vallen dan niet onder de basisverzekering en zijn dus voor eigen rekening. Neem contact met ons op als u hierover wilt overleggen.
-
Uw huisarts of specialist kan u digitaal verwijzen via ZorgDomein.
U ontvangt hiervan meestal zelf ook een bevestiging.
Zodra wij de verwijzing hebben ontvangen, nemen wij contact met u op om een afspraak in te plannen.
U mag ook zelf contact opnemen zodra u een verwijzing heeft.
-
Wij hanteren korte wachttijden. In veel gevallen kunt u binnen enkele werkdagen tot weken bij ons terecht, afhankelijk van de aard van uw klacht.
-
Een geldig identiteitsbewijs
Uw zorgverzekeringspas
Eventuele verwijsbrief (indien niet via ZorgDomein gestuurd)
Eerdere medische gegevens of uitslagen (indien relevant)
-
Ja, dat kan telefonisch kosteloos tot 24 uur (alleen werkdagen) van tevoren. Annuleert u later of komt u niet opdagen, dan kunnen wij een no-show tarief in rekening brengen.
Behandelingen
-
Femmecare Clinics is gespecialiseerd in medisch-specialistische zorg voor vrouwen. Wij behandelen onder andere de volgende klachten en aandoeningen:
Overgangsklachten
Hevig menstrueel bloedverlies en cyclusstoornissen
Uterus myomatosus (vleesbomen)
Endometriose
Benigne adnexafwijkingen (bijvoorbeeld cystes)
Fluor vaginalis (abnormale vaginale afscheiding)
Lichen sclerosus
Anticonceptieadvies en plaatsing van spiralen (ook onder sedatie/roesje)
-
Het zorgtraject bij Femmecare Clinics verloopt in duidelijke stappen:
Verwijzing en afspraak
U wordt verwezen door uw huisarts, bedrijfsarts of specialist. Op basis daarvan plannen we een afspraak in.Intake en eerste consult
Tijdens uw eerste bezoek bespreekt u uw klachten met de gynaecoloog. Zo nodig wordt direct aanvullend onderzoek gedaan, zoals een echo of lichamelijk onderzoek.Diagnose en behandelplan
Op basis van uw klachten en onderzoeksresultaten stelt de arts een persoonlijk behandelplan op. Dit kan medicatie, een ingreep of begeleiding omvatten.Behandeling
De behandeling vindt meestal plaats binnen onze kliniek. Voor sommige ingrepen bieden wij ook de mogelijkheid van sedatie (een lichte roes).Nazorg en controle
Indien nodig plannen we een vervolgafspraak om het effect van de behandeling te evalueren of verdere stappen te zetten.
-
Ja, vrijwel alle behandelingen vallen onder de basisverzekering. U heeft wel te maken met het wettelijk eigen risico. Bij bepaalde behandelingen, zoals spiralen of sedatie, kan een eigen bijdrage gelden. Dit wordt altijd vooraf met u besproken.
-
Ja, in overleg met de arts. U kunt uw voorkeur aangeven en wij kijken samen met u wat medisch verantwoord en mogelijk is. Als er kosten aan verbonden zijn, hoort u dat van tevoren.
-
Ja. Ook als er alleen behoefte is aan een specialistische beoordeling of second opinion, kunt u bij ons terecht op verwijzing.
-
Wij hanteren korte wachttijden. In veel gevallen kunt u binnen enkele werkdagen tot weken terecht voor een consult of behandeling.
Kosten/ Verzekering
-
Ja. Femmecare Clinics levert medisch-specialistische tweedelijnszorg die in principe volledig wordt vergoed vanuit de basisverzekering, mits u een geldige verwijzing heeft van uw huisarts of specialist.
-
Ja. Omdat het om tweedelijnszorg gaat, wordt het bedrag eerst verrekend met uw wettelijk verplichte eigen risico. In 2025 bedraagt dit €385 per jaar. Als u dit nog niet (volledig) hebt gebruikt, kan het zijn dat u (een deel van) de kosten zelf betaalt.
-
In sommige gevallen kan er een eigen bijdrage van toepassing zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor specifieke vormen van anticonceptie of extra’s zoals sedatie bij spiraalplaatsing. Dit is afhankelijk van uw zorgverzekeraar en polisvoorwaarden. Wij bespreken dit altijd vooraf met u, zodat u niet voor verrassingen komt te staan.
-
U ontvangt de factuur rechtstreeks van Femmecare Clinics. Deze dient u in bij uw verzekeraar en betaald deze aan ons nadat u het geld van de verzekeraar heeft ontvangen: U hoeft dus niks voor te schieten. De hoogte van de vergoeding hangt af van uw verzekering en het openstaande deel van uw eigen risico.
-
Ja. Wij geven u graag vooraf duidelijkheid over de te verwachten kosten en eventuele eigen bijdragen. Neem gerust contact met ons op voor een indicatie.
-
Ja. Indien u niet verwezen bent of bewust kiest voor zorg buiten de verzekering (bijv. preventief), bieden wij ook zelfbetalende trajecten aan. Informeer gerust naar de tarieven.
Feedback/ Klachten
-
Wij vinden het belangrijk dat u zich gehoord voelt. Bent u ergens niet tevreden over? Laat het ons weten. We nemen klachten serieus en gaan zorgvuldig en vertrouwelijk met uw melding om.
-
Ja, dat is juist de eerste stap. Een open gesprek met de betrokken arts of medewerker kan vaak al veel verhelderen en leidt in veel gevallen tot een goede oplossing.
-
Dan kunt u terecht bij onze onafhankelijke klachtenfunctionaris. Deze helpt u bij het formuleren en indienen van uw klacht en bemiddelt waar nodig. Deze dienst is gratis en uw klacht wordt vertrouwelijk behandeld.
-
Als u na de interne afhandeling ontevreden blijft, kunt u zich wenden tot een onafhankelijke geschillencommissie. Deze beoordeelt de klacht objectief en kan een bindende uitspraak doen. Ook kan er een schadevergoeding worden toegekend.
-
Wij zijn aangesloten bij stichting Zorggeschil
-
U kunt op drie manieren een klacht indienen:
Door een gesprek aan te vragen met uw arts
Door een e-mail te sturen naar: klachten@femmecareclinics.nl
Via ons online klachtenformulier op de website (hier kunt u ook volledig anoniem blijven)
-
Zeker, vanzelfsprekend gaan wij liever met u in gesprek over de klacht.
Indien u een klacht anoniem wil indienen dan kan dit via ons klachtenformulier: u bent niet verplicht uw contact informatie in te vullen
-
Wij streven ernaar om uw klacht binnen zes weken af te handelen, conform de wettelijke termijn.
-
Uw feedback helpt ons om onze zorg continu te verbeteren. We waarderen het dat u de moeite neemt om ons hierover te informeren.